کانی آزوریت

آزوریت (Azurite) یک کانی هیدروکسید کربنات مس با فرمول شیمیایی Cu3(CO3)2(OH)2 است. بیشتر به خاطر رنگ آبی تیره تا بنفش مایل به آبی معروف است. رنگ آبی که به نام «azure» شناخته می شود، مانند آسمان آبی نیلی سرشب است که اغلب در ارتفاعات بیابان ها و مناظر زمستانی دیده می شود.

آزوریت کانی رایج و فراوانی نیست، اما زیباست و رنگ آبی آن جلب توجه می کند. هزاران سال است که توسط مردم در بسیاری از نقاط جهان استفاده می شود. مردم باستان از آن به عنوان سنگ معدن مس، رنگدانه، سنگ قیمتی و زینتی استفاده می کردند. امروزه نیز برای همه این اهداف استفاده می شود.

تاریخچه کانی آزوریت

نام آزوریت (Azurite) و آزور (azure) از ریشه زبان پارسی باستانی lazhward (لاژورد) به معنی “آبی” گرفته شده، از زمان های قدیم، آبی بسیار عمیق و شفاف آزوریت با هوای کم رطوبت صحرا و آسمان زمستانی همراه بوده است.

در مصر باستان به عنوان رنگدانه استفاده می شد که از معادن سینا به دست می آمد. نویسندگان باستانی بین النهرین از استفاده پودر آن و هاون مخصوص برای آسیاب کردن آن خبر می دهند. به نظر نمی رسد که در نقاشی های دیواری روم باستان استفاده شده باشد، اما نویسندگان رومی مطمئناً در مورد استفاده از آن به عنوان رنگدانه می دانستند. ادغام شیشه و آزوریت در بین النهرین باستان توسعه یافت.

کانی آزوریت
کانی آزوریت

مشخصات فیزیکی کانی آزوریت

مهمترین شاخص تشخیص آزوریت متمایز بودن رنگ آبی تیره آن است که از مس copper(II) می گیرد.

همچنین یک کانی نرم با سختی موهس تنها 3.5 تا 4 است. حاوی مس است که رنگ آبی و وزن مخصوص 3.7 تا 3.9 را می دهد. که برای یک کانی غیرفلزی فوق العاده بالا است.

آزوریت یک کانی کربناته است و با اسید کلریدریک رقیق واکنش خفیفی ایجاد می کند و مایع آبی روشنی تولید می کند. آزوریت یک اثر خاکه با رنگ آبی روشن روی چینی بدون لعاب ایجاد می کند. آزوریت در مقایسه با مالاکیت در هوای آزاد ناپایدار است و اغلب به صورت سودومورف با مالاکیت جایگزین می شود. بیش از 45 فرم شناخته شده وجود دارد و بیش از 100 فرم شرح داده شده است.

Cu3(CO3)2(OH)2
ترکیب شیمیایی
مونوکلینیکسیستم بلوری
آبی لاجوردی، آبی، آبی روشن، یا آبی پررنگ تیره؛ آبی روشن در نور عبوریرنگ
آبی روشنرنگ خاکه
شفاف تا اوپکشفافیت
نامشخصرخ
صدفیشکستگی
شیشه ایجلا
1.720 – 1.850ضریب شکست نور
0.108 – 0.110اختلاف شکست مضاعف
3.5 – 4سختی موس
3.7 – 3.9وزن مخصوص
نداردفلورسانس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه