مقایسه کلی فیروزه نیشابور و فیروزه کرمان

فیروزه شهربابک کرمان به دلیل داشتن کانی پیریت که با جلای فلزی و براق در سنگ به‌ راحتی قابل‌تشخیص است؛ اما تفاوت در فیروزه کرمان و نیشابور تنها در رنگ آن است .

البته فیروزه نیشابور، عموم، رگه‌های سفید، قرمز یا خاکستری بجای پیریت دارد که مربوط به منشأ آهن و آلومینیوم‌دار غنی است. اما این اصل عمومیت ندارد. همچنین گاهی اوقات فیروزه نیشابور پیریت نیز دارد ولی مکان آنها بیشتر به کف سنگ گرایش دارند تا سطح فیروزه.

سنگ سمت راست فیروزه نیشاور و سنگ سمت چپ فیروزه کرمان می باشد.
سنگ سمت راست فیروزه نیشاور و سنگ سمت چپ فیروزه کرمان می باشد.

تفاوت فیروزه شجر با عجم

فیروزه از نظر انواع به شجری، عجمی، طوفال و خاکی تقسیم می شود. از انواع سنگ فیروزه در ایران از نظر رنگ، نقش و کیفیت می توان به فیروزه عجمی و شجر اشاره کرد. اروپائیان نوع شجری و ایرانیان نوع عجمی را که بدون شجره است، می پسندند. فیروزه عجمى بدون رگه و یکدست است و در ایران بهترین نوع از این سنگ در جهان محسوب شده و عددی فروخته می شود.

قیمت فیروزه بسته به اندازه، رنگ و وزن  بسیار متغییر است. بهترین رنگ این گوهر زیبا آبی آسمانی است که محبوبیت بسیاری دارد و در نوع عجمی می توان آن را مشاهد کرد. نوع شجر نیز بصورت رگه دار با رنگ آبی و سبز دیده می شود.

فیروزه شجری واجد رگچه هایى شبکه ای است و بسته به نوع و رنگ و فرم رگچه ها در 14 کلاس تعریف می شود. این نوع گرمی معامله می شود و با توجه به شرایط نگین تراشیده شده، قیمت های متفاوتی به خود می گیرد. در اروپا این نوع مقبولیت بیشتری دارد.

اغلب نگین های گوهر فیروزه با برش کبوچان دیده می شوند و انواع برش دار یا فانتزی متداول نیستند. فیروزه های ایرانی عموما برخلاف نوع تبتی رگه هایی درشت و قطعه هایی یک دست دارند. همچنین گونه های ایرانی پر رنگ تر از نوع سنگ های تبتی می باشند.

سنگ سمت راست فیروزه شجر (دارای ریشه و رگه) و در سنگ سمت چپ فیروزه عجم (فاقد ریشه و رگ) را مشاهده می کنید.
سنگ سمت راست فیروزه شجر (دارای ریشه و رگه) و در سنگ سمت چپ فیروزه عجم (فاقد ریشه و رگ) را مشاهده می کنید.

شرایط خاص محافظت از سنگ فیروزه

وقتی رنگ سنگ  فیروزه به سمت سبز شدن می رود. علت آن از دست رفتن آب طبیعی موجود در این گوهر به دلیل گرما مثل نور آفتاب می باشد. بطوری که حتی سنگ فیروزه مرغوب نیز در حرارت بالاتر از 250 درجه سانتی گراد رنگ آن به سبز مات تبدیل خواهد شد.این گوهر بسیار حساس در مقابل آلودگی است.

از دیگر موارد تغییر رنگ  فیروزه ممکن است به علت تماس با مواد شیمیایی از جمله لوازم آرایشی خانم ها و یا مواد چربی ایجاد شود. پس در هنگام شستشوی دست با آب کلر دار یا صابون بهتر است انگشتر خود را از انگشت خود بیرون آورید.

سنگ فیروزه بسیار در مقابل خراش آسیب پذیر است. زیاد نگه داشتن این سنگ در آب باعث سست شدن آن می شود. بهتر است یک بار در ماه انرژی آن را با استفاده از قرار دادن آن در یک کاسه از سنگهای حدید یا هماتیت خشک تخلیه کرده و طی شب در میان سنگ های کریستال(کوارتز شفاف) آن را به دور از نور خورشید شارژ کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه