کانی آزوریت

آزوریت یک کانی معدنی ثانویه است که معمولاً زمانی تشکیل می شود. که آب های مملو از دی اکسید کربن به زمین سرازیر شده و با سنگ های مس زیرسطحی واکنش می دهند.

اسید کربنیک این آب ها مقدار کمی مس موجود در سنگ معدن را حل می کند. مس محلول با آب حمل می شود تا زمانی که به یک محیط ژئوشیمیایی جدید برسد. این محیط جدید می تواند مکانی باشد که در آن شیمی یا دمای آب تغییر می کند یا تبخیر در آن رخ می دهد. اگر شرایط مناسب باشد، کانی آزوریت ممکن است تشکیل شود. اگر این شرایط برای مدت طولانی ادامه داشته باشد، تجمع قابل توجهی از آزوریت ممکن است ایجاد شود.

 این اتفاق در بسیاری از نقاط جهان رخ داده است. ته‌ نشین آزوریت در فضاهای منافذ، شکاف ها و حفره های سنگ زیرسطحی رخ می دهد. آزوریت حاصل معمولاً توده ای یا ندولی است. در شرایط نادر، آزوریت به صورت رشد استالاکتیتیک و بوترووئیدی یافت می شود.

کریستال های مونوکلینیک خوش فرم به ندرت یافت می شوند. اینها تنها در صورتی می توانند رخ دهند که آزوریت بدون محدودیت در یک ترک یا حفره رسوب کند و توسط کریستالیزاسیون بعدی یا حرکت سنگ مختل نشود.

کانی آزوریت
کانی آزوریت

معادن و ذخایر کانی آزوریت

آزوریت در شرایط زمین‌شناسی مشابه کانی، مالاکیت، یافت می‌شود، اگرچه معمولاً فراوانی کمتری دارد. هر دو کانی به طور گسترده ای به عنوان کانی های سوپرژن مس، که در منطقه اکسید شده ذخایر سنگ مس تشکیل شده اند، وجود دارند.

در اینجا آنها با کوپریت، مس بومی و مواد معدنی مختلف اکسید آهن مرتبط هستند. این کانی ها اغلب در یک مکان یافت می شوند و اغلب با یکدیگر رشد می کنند. ترکیب این دو به باهم ، سنگ آزورمالاکیت تولید می کند که در صورت کیفیت بالا می تواند به عنوان یک سنگ دامله زیبا استفاده شود.

نمونه های اعلا آن را می توان در بسیاری از مکان ها یافت. در میان بهترین نمونه‌ها در بیسبی، آریزونا و مکان‌های مجاور یافت می‌شود. شامل کلاسترهایی تجمعی از کریستال‌ها به طول چندین اینچ و دانه‌های کروی و گلسانه هایی به قطر 2 اینچ (51 میلی‌متر) است.

بهترین کریستال ها، تا 10 اینچ (250 میلی متر) طول، در Tsumeb، نامیبیا یافت می شوند. ایالات متحده، آریزونا، نیومکزیکو و یوتا مکان های قابل توجهی برای یافتن آزوریت هستند. ذخایر مهم تری در فرانسه و نامیبیا یافت شده است. موارد قابل توجهی در مکزیک، شیلی، استرالیا، روسیه و مراکش ، ایران یافت شده است.

روش های مختلف برای استفاده از کانی آزوریت

در حالی که آزوریت یک کانی معدنی بسیار فراوان نیست و به ندرت در ذخایری با حجم بزرگ یافت می شود، از آن به روش های مختلفی استفاده شده است. که می توانید با زونی آرت آن ها را بشناسید، پس مقالات بعدی را حتما بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه