کهربا

کهربا به طور عمده در مناطقی مانند لهستان، آلمان شرقی و دانمارک یافت می شود. معادن ساملند پنینسولا، به خصوص معدن پالمنیکن در سواحل بالتیک لهستان، یکی از مهمترین منابع کهربای جهان است و استخراج آن به صورت روباز انجام می شود.

نهشته های رسوبی به نام خاک آبی، در خلیج دانزیگر در شمال شرقی لهستان، بسیار شناخته شده هستند. پس از طوفان های شدید، کهرباهای زیادی با موجهای دریایی به مناطق کم عمق روانه می شوند و در این هنگام، افراد محلی برای شکار آنها به سواحل می روند.  با زونی آرت همراه باشید تا در ادامه این مقاله انواع کهرباها در مناطق مختلف را بررسی کنیم.

کهربای سیسیلی یا سیمتیت

کهربای سیسیلی
کهربای سیسیلی

کهربای سیسیلی، معروف به سیمتیت (Simetite)، در شبه جزیره سیسیل در ایتالیا به دست می آید. در گذشته، این کهربا از شکافها و سیلت هایی که غنی از رس هستند واستخراج می شد. پس از درک اهمیت تجاری آن، برخی از منابع آن از دریای بالتیک تهیه شدند. به طور اشتباه، به کهربای سیسیلی مشهور است.

کشف حشرات باستانی در فسیل های کهربای جزیره وایت انگلستان

حشرات باستانی در جهان در فسیل های کهربای جزیره وایت انگلستان کشف شده است. این فسیل ها متعلق به کرتاسه پیشین و حدود 130 میلیون سال قدمت دارند. 

از جمله حشرات که در فسیل های کهربا کشف شده است، میتوان به یک کرم بر بال دار اشاره کرد. این حشره با فرم بدنی عجیب و غریب و دارای بال های بزرگ و خاردار، از طریق پرواز و انقاله به نقاط دیگر می رفت. این حشره میتوانست در طول پرواز های طولانی به فاصله های بسیار دور از یک جزیره به جزیره دیگر پرشیند. این کرم بر بال دار نشان از تطورات زیبایی که در طول زمان اتفاق افتاده بر روی حشرات می دهد.

در کنار این کرم بر بال دار، یک پروانه نیز در فسیل های کهربا کشف شده است. این پروانه با بال های قرمز و زرد رنگ، دقیقاً شبیه به پروانه های رنگارنگ امروزی است. این حشره زیبا نشان از این دارد که تغییرات هنرمندانه و زیبایی هایی که در طول تکامل حشرات رخ داده است، نه تنها در زمان مدرن بلکه در زمان های خیلی قدیمی تر نیز رخ داده است.

علاوه بر این، در فسیل های کهربا که در جزیره وایت انگلستان کشف شده است، چندین نوع کنه نیز وجود دارد. این کنه ها با فرم بدنی مختلف و با ویژگی های متنوعی کشف شده اند. برخی از آنها دارای خارهای بزرگ و تیز هستند که احتمالاً برای حفاظت از خود در برابر حشرات دیگر به آنها کمک میکند. همچنین برخی از کنه ها دارای سوزن های دقیق هستند که با آنها میتوانند غذا را دریافت کنند. این ویژگی های منحصر به فرد در کنه ها، نشان از تنوع و تطورات عجیب و غریبی است که در طول زمان اتفاق افتاده است.

کهربای جمهوری دومینیکن،گنجینه‌ای از زیبایی و ارزش

کهربای جمهوری دومنیکن
کهربای جمهوری دومنیکن

کهربای جمهوری دومینیکن در منطقه جزیره ای به نام “هیسپانیولا” واقع شده است و تولید اصلی آن در این منطقه صورت می‌گیرد. این کهرباها با وزنی حدود هشت کیلوگرم و با رنگهای متنوع از قهوه‌ای تا زرد، قرمز و آبی در دسترس هستند. قیمت کهربای دومینیک بسته به اینکه یک هزارپا یا یک عنکبوت در آن باشد می تواند بیش از 3 هزار پوند در هر گرم باشد.

 کهربا باستانی در فرانسه

یکی از مهمترین کشف های انجام شده در فرانسه، در طی یک حفاری از رسوبات، یافته شد. در این حفاری، یک قطعه 300 کیلوگرمی کهربا که به دوره ائوسن پیشین تعلق دارد، کشف شد. 

کهربای برمه، از ثروت‌های منقرض شده چین

کهربای برمه
کهربای برمه

چین صادر می شد و اکنون منابع آن به طور کامل به پایان رسیده است و در بازار نیز دیگر دیده نمی شود. کهربای برمه، که با نام تجاری برمیت (Burmite) شناخته می شود، در این منطقه شهرت دارد. کهربای تیره نارنجی-قرمز با کیفیت در وادی هوکاوینگ در برمه میانمار که متعلق به دوره کرتاسه پیشین است بسیار بار ارزش است.

کهربای آمریکای شمالی و مناطق مختلف آن

کهربای آمریکای شمالی
کهربای آمریکای شمالی

کهربای آمریکای شمالی یکی از انواع کهربا است که در مناطق مختلفی در آمریکای شمالی یافت می شود. مناطقی مانند “مدیسن هت” در آلبرتای کانادا، “سدرلیک” در ایالت منتی توبا و “کلربورن” در ایالت آرکانزاس دارای کهرباهایی با اهمیت سن کرتاسه هستند.

با این حال، این نوع کهربا در دوره ترشیر اهمیت اقتصادی چندانی ندارد. همچنین، در مکزیک نیز نمونه های باکیفیتی از کهربای آمریکای شمالی وجود دارد، اما به دلیل هزینه بالای استخراج، این کهرباها کمتر مورد استفاده قرار می گیرند. در ضمن، کهربای آمریکای شمالی در مناطق دیگری نیز وجود دارد که اهمیت کمتری دارند، مانند اسپانیا و رومانی که در رومانی با نام رومانیت شناخته می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه