[vc_row][vc_column][vc_column_text css_animation=”fadeInDown”]گوهر شناسی دانشی است که در مورد کیفیت و حالات فیزیکی وشیمیایی جواهرات و سنگ‌های قیمتی بحث می‌کند. از آنجا که جواهرات خود از خانواده کانی‌ها هستند از این رو، بخشی از دانش کانی شناس (mineralogy) را تشکیل می‌دهند.

عرصه علم گوهرشناسی به حدی وسیع است که قابل قیاس با دایره کوچک علم کانی شناسی نیست. اولین کتاب درباره علم گوهرشناسی توسط پروفسور دکتر ماکس بائر(Prof. Dr. Max Bauer)  در سال ۱۸۹۲ میلادی در شهر لايپزیک Laipzig)) منتشر شد. چاپ دوم آن که به زبان انگلیسی نیز ترجمه شده بود در ۱۹۰۷ در همان شهر و چاپ سوم آن با تجدید نظر و تغییرات اصلاحی پروفسور دکتر شلوس ماخر (Prof. Dr. Schloz macher) به چاپ رسید. از آن تاریخ به بعد یک رشته کتاب‌های بزرگ و کوچک در کشورهای مختلف تحت عنوان گوهرشناسی انتشار یافت.[/vc_column_text][vc_gallery type=”image_grid” images=”1508,1509,1510″ css_animation=”fadeInRight”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]پس از جنگ جهانی اول علاقه و تمایل مردم به گوهر و جواهرات بسیار زیاد شد یعنی سنگ‌های سنتزی و مرواریدهای پرورشی به بازار آمد و جواهر فروشان را به اضطراب و دلهره انداخت.

در زمان جنگ جهانی اول ضروری بود که با وسایل دقیق و مدرن علمی، سنگ‌های اصیل و غیر اصیل و سنتزی از هم تمیز داده شود. از این جهت همکاری دقیق و نزدیک دانشمندان علم و صنعت برقرار شد. انستیتوهای بررسی و شناخت سنگ‌های اصیل در کشور آلمان، فرانسه، انگلستان و آمریکا بوجود آمد که به بهترین متخصصین علمی و فنی و تازه‌ترین ‌ابزارها و آزمایشگاه‌ها و نمونه‌ها و کتابخانه‌ها مجهز بودند.

یک انستیتو مدرن و مجهز فقط مخصوص بررسی و شناخت الماس در ژوهانسبورگ تشکیل شد. در این انستیتو در کشورهای آلمان، انگلیس و آمریکا، اعضای صنف جواهر فروش تحت تعلیم بهترین اساتید یک دوره خاص را می‌گذراندند و پس از پذیرش در آزمون نهایی به آنان مدرک خاصی داده می‌شد.

در کنار این انستیتو، اتحادیه بزرگی نیز برای بررسی و تحقیق بر روی سنگ‌های اصیل ایجاد شد که از وظایف آن تحت نظر گرفتن شناخت این سنگ‌هاست. برای گسترش شناخت این سنگ‌ها ‌یک رشته مجله‌های اختصاصی، علمی و فنی ببا فصلنامه های مجله گوهرشناسی به چاپ رسید.

نشریه ها و مجلات اختصاصی سنگ در بسیاری از کشورها مانند ایالات متحده، استرالیا، آلمان و … به صورت فصلنامه تحت عناوین متفاوت ولی در زمینه مشترک گوهرشناسی به چاپ می‌رسند که بیشتر مورد استفاده قشر جواهر فروش و گوهرشناس قرار می‌گیرد.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه