کانی آزوریت

در مقاله یپیشین گفته شد که از کانی آزوریت استفاده های مختلفی می شود که در این مقاله به چند نمونه از آنها اشاره خواهیم کرد. پس با مجموعه ی زونی آرت همراه باشید:

روش اول: استخراج مس

زمین شناسان می دانند که آزوریت فراوان اغلب در سنگهای فوقانی ذخایر سنگ مس یافت می شود که آنها را قادر می سازد از آزوریت به عنوان یک کانی شاخص در جستجوی ذخایر مس زیرسطحی استفاده کنند.

وجود آزوریت فراوان نشان دهنده امکان یافتن شکلی از سنگ معدن مس در زیر، در نزدیکی، یا تا یک گرادیان هیدرولیکی هم دوره یا باستانی است.آزوریت هزاران سال است که به عنوان سنگ معدن فلز مس استفاده می شود. مصریان باستان آن را در شبه جزیره سینا استخراج می کردند و برای تولید مس آن را ذوب می کردند.

امروزه، ذخایر آزوریت به خودی خود معمولاً آنقدر بزرگ نیستند که ارزش افتتاح یک معدن مس را داشته باشند. در جایی که سایر سنگ‌های مس استخراج می‌شوند، آزوریت در صورتی که عیار کافی داشته باشد و استخراج آن آسان باشد، ممکن است برداشت شود.

روش دوم : جواهرسازی

آزوریت به راحتی تراش داده می شود و به شکل دامله، مهره، کنده کاری کوچک و زیور آلات شکل می گیرد. جلایی روشن را نیز ایجاد میکند.

متأسفانه آزوریت مشکلاتی دارد که استفاده از آن در جواهرات را محدود می کند. بزرگترین نگرانی این واقعیت است که آزوریت دارای سختی موس فقط 3.5 تا 4.0 است. همچنین شکننده است و می تواند در امتداد صفحات کلیواژ (رخ) بشکند. این عدم دوام باعث می شود در صورت استفاده در انگشتر، دستبند یا سایر زیورآلاتی که در معرض ساییدگی هستند، به راحتی آسیب ببیند.

کانی آزوریت
کانی آزوریت

 روش سوم: استقاده به عنوان رنگدانه

آزوریت در اوایل مصر باستان آسیاب و به عنوان رنگدانه در رنگ آبی استفاده می شد. با گذشت زمان، استفاده از آن بسیار رایج تر شد. در طول قرون وسطی و رنسانس، این کانی به همراه لاجورد ، مهم ترین رنگدانه آبی مورد استفاده در اروپا بودند.

 در نقاشی های قدیمی ، بسیاری از آزوریت ها به اشتباه برچسب لاجورد داشتند، اصطلاحی که برای بسیاری از رنگدانه های آبی به کار می رود. با بهبود تجزیه و تحلیل شیمیایی نقاشی های قرون وسطی، آزوریت به عنوان منبع اصلی بلوز مورد استفاده نقاشان قرون وسطی شناخته می شود.

لاجورد (رنگدانه اولترامارین) عمدتاً در قرون وسطی از افغانستان تهیه می شد، در حالی که آزوریت یک کانی معدنی رایج در اروپا در آن زمان بود. ذخایر قابل توجهی در نزدیکی لیون فرانسه پیدا شد. از قرن دوازدهم در زاکسن، در معادن نقره واقع در آنجا استخراج شد.

جالب است بدانید رنگدانه اولترامارین در برابر حرارت مقاومت می کند، در حالی که آزوریت به اکسید مس سیاه تبدیل می شود. با این حال، حرارت ملایم آزوریت رنگدانه آبی تیره ای را ایجاد می کند که در تکنیک های نقاشی ژاپنی استفاده می شود. ساخت رنگدانه از آزوریت پرهزینه بود. در قرون وسطی استخراج معدن دشوار بود، حمل و نقل کند و سایش و پردازش کند و دشوار بود.

 رنگدانه آزوریت به تدریج جایگزین شد، از قرن هجدهم، زمانی که رنگدانه های دست ساز بشر مانند “آبی پروس” و “وردیتر آبی” اختراع شد. این رنگدانه های مصنوعی محصولات استاندارد شده با خواص یکنواخت هستند که آنها را در استفاده قابل انتظار می کند. همچنین تولید آنها هزینه کمتری دارد.

بسیاری از نقاشی‌های انجام شده در قرون وسطی، قبل از جایگزینی آزوریت با آبی پروس، زوال رنگ آبی را نشان می‌دهند. با گذشت زمان و قرار گرفتن در معرض جو و نور، آزوریت به آرامی به مالاکیت تبدیل می شود. بیشتر رنگدانه آزوریت آبی که در قرون وسطی استفاده می شد، اکنون نشانه های آشکاری از مالاکیت سبز را به عنوان یک محصول فرسایشی نشان می دهد.

این یکی دیگر از دلایلی است که در حال حاضر به جای آزوریت از رنگدانه های ساخت بشر استفاده می شود. رنگدانه‌ها و رنگ‌های آزوریت امروزه هنوز در دسترس هستند و به راحتی یافت می‌شوند. اما عمدتاً توسط نقاشانی استفاده می شود که می خواهند از روش های تاریخی در کار خود استفاده کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه